„Edukacja przygodą”
Teresin, 14-15.10.2011
Organizatorzy:
Katedra Animacji Kultury i Pracy Socjalno-Wychowawczej Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacja Nasza Ziemia, Pracownia Nauki i Przygody. Kontakt: naukaprzygoda (małpka)gmail.com.
Komitet naukowy:
Prof. dr hab. Anna Wiłkomirska (Uniwersytet Warszawski)
Dr Ewa Palamer-Kabacińska (Uniwersytet Warszawski)
Komitet programowy i organizacyjny:
mgr Agnieszka Leśny (Uniwersytet Warszawski, Pracownia nauki i przygody)
mgr Magdalena Zaborowska (Pracownia nauki i przygody)
inż. Katarzyna Dulińska (Fundacja Nasza Ziemia)
Sponsor
Konferencja zorganizowana ze środków programu “Po stronie natury” realizowanego przez Żywiec Zdrój S.A., Fundację Nasza Ziemia i Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Katowicach.
Wprowadzenie:
Szanowni Państwo,
Mamy przyjemność zaprosić Państwa do udziału w ogólnopolskiej konferencji „Edukacja przygodą” poświęconej zagadnieniom outdoor&adventure education w Polsce (zwanego czasem wychowaniem przez przygodę, pedagogiką przygody lub pedagogiką przeżyć). Zapraszamy przedstawicieli środowisk akademickich (badaczy, teoretyków) i środowisk oświatowych (kadra kształcąca nauczycieli, wychowawców i opiekunów dzieci i młodzieży), praktyków „pedagogiki przygody” (nauczycieli, edukatorów, twórców programów i projektów, działaczy stowarzyszeń), doktorantów, studentów.
Tematyka konferencji:
1. Dyskusja wokół pojęcia „pedagogiki przygody” czy „edukacji przez przygodę”. Odpowiedź na pytanie jak w Polsce jest rozumiane i realizowane pojęcie outdoor education, adventure education?
2. Wymiana doświadczeń praktyków i teoretyków, którzy dostrzegają znaczenie przygody w kształceniu. Przegląd istniejących i minionych projektów w tym zakresie.
3. Perspektywy badawcze dla „pedagogiki przygody”; teorie i metody prowadzenia badań w tym zakresie.
4. Edukacja przyrodnicza jako przykład outdoor education.
Czas i miejsce konferencji:
Konferencja odbędzie się w dniach 14-15.10.2011, w Pałacu w Teresinie al. Druckiego – Lubeckiego 1 (http://www.osrteresin.oit.pl/), koło Warszawy.
Program:
Wystąpienia zaproszonych gości, referaty uczestników, warsztaty praktyczne z zakresu „pedagogiki przygody” (kilka ścieżek do wyboru) i edukacji ekologicznej. Zwrócenie uwagi na rolę zajęć terenowych w edukacji przyrodniczej dzieci, młodzieży i dorosłych oraz zaprezentowanie nowatorskich metod edukacji ekologicznej, podkreślenie istoty obchodów Międzynarodowego Roku Lasów. Ważnym celem konferencji jest spotkanie osób zainteresowanych tą tematyką dlatego zaplanowano również spotkanie integracyjne.
Referaty:
Zapraszamy do zgłaszania referatów zgodnych z tematyką konferencji.
Termin nadsyłania abstraktów referatów (nie więcej niż 500 słów) wraz z informacjami o autorze (imię, nazwisko, stopień naukowy, instytucja, główne zainteresowania) upływa 15 maja 2011 roku. Streszczenia prosimy wysyłać na adres: naukaprzygoda@gmail.com (mgr Agnieszka Leśny, sekretarz konferencji).
Do 15 czerwca 2011 roku każdy zgłaszający otrzyma potwierdzenie przyjęcia referatu do prezentacji podczas konferencji.
Przewidywana forma upowszechniania wyników konferencji: publikacja zwarta – materiały pokonferencyjne. Instrukcja wydawnicza zostanie wysłana w kolejnym komunikacie.
Rejestracja:
Rejestracja dla wszystkich uczestników konferencji (prelegentów jak i dla uczestników zwykłych) jest możliwa do dnia 30 czerwca 2011, poprzez formularz znajdujący się na stronie konferencji: www.edukacjaprzygoda.pl.
Opłata:
Opłata konferencyjna wynosi 55 zł dla wszystkich uczestników, płatna na konto w formie bezzwrotnej zaliczki do dnia 15 lipca 2011, po uprzednim potwierdzeniu uczestnictwa w konferencji.
Opłata konferencyjna obejmuje:
- Zakwaterowanie z piątku na sobotę w Pałacu w Teresinie,
- Wyżywienie (piątek: obiad, kolacja i sobota: śniadanie + możliwość obiadu za dodatkową opłatą),
- koszty opublikowania wydawnictwa zwartego,
- wieczorne spotkanie koleżeńskie.
Serdecznie prosimy o przekazanie naszego zaproszenia potencjalnym zainteresowanym.
Do zobaczenia,
Zespół konferencji „Edukacja przygodą”
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KONFERENCJI
PIĄTEK, 14 października 2011
Godzina |
Ścieżka akademicka |
Ścieżka praktyczna |
||
7:30-10:00 | Przyjazd, rejestracja uczestników | |||
10:00-11:00 | Otwarcie konferencji. Przywitanie uczestników (prof. Wiłkomirska).Przemówienie Pani Dziekan prof. dr hab. Alicji Siemak-Tylikowskiej
Mira Stanisławska – Meysztowicz „Programy Fundacji Nasza Ziemia związane z outdoor i adventure” |
|||
11:00-13:00Sesja A |
Sesja A 11:00-11:40 dr Ewa Palamer (WP UW) – Pedagogika przygody w naukach pedagogicznych 11:40-12:20 dr Wacław Sonelski O pewnej metodzie realizacji projektów edukacji przygodowej |
|||
13:00-13:15 | Przerwa kawowa | |||
13:15- 15:15Sesja B |
Sesja B.1 13:15-13:45 dr hab. Rajmund Tomik Turystyka aktywna w kontakcie z przyrodą w programie promocji aktywności fizycznej szkoły 13:45-14:15 dr Andrzej Lis-Kujawski Outdoor education – możliwość podnoszenia jakości życia osób niepełnosprawnych 14:15-14:45 mgr Kamil Konopka Znaczenie kontaktu z przyrodą i pozytywnych przygód dla profilaktyki społecznej i resocjalizacji – propozycje oddziaływań psychopedagogicznych 14:45-15:15 mgr Krzysztof J. Kwiatkowski |
Sesja B.2 13:15-13:45 mgr Małgorzata Dysarz-Lewińska Przygotowanie i realizacja projektów społecznie zaangażowanych jako element edukacji studentów socjologii Wyższej Szkoły Gospodarki 13:45-14:15 rdlp Białystok 14:15-14:45 Szkoła zeroemisyjna 14:45-15:15 Marzena Żachowska „Przygoda z przyrodą” wychowanków Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 2 im. J. Korczaka w Elblągu
|
||
15:15-16:45 | Przerwa obiadowa + sesja plakatowa | |||
16:45-18:45Sesja C |
Warsztat C.1 Wystrzałowa lekcja czyli łatwe eksperymenty i doświadczenia z uczniami (Centrum Nauki Kopernik) 20 osób |
Warsztat C.2 Edukacyjna gra terenowa (Zebra Projekt) 20 osób |
Warsztat C.3 Gry i zajęcia warsztatowe pomocne w rozwiązywaniu konfliktów (Magdalena Zaborowska) 20 osób |
Warsztat C.4 Ogrody Naszej Ziemi (Fundacja Nasza Ziemia) 20 osób |
18:45-19:00 | Przerwa kawowa | |||
19:00-20:00Sesja D |
Warsztat D.1 Szkoła pod Żaglami jako przykład outdoor&adventure education dr Anna Bakowska (UW) 40 osób |
Warsztat D.2 Relacje przestrzenne – praca zespołowa i nauka w przestrzeni otwartej (Magdalena Zaborowska) 20 osób |
Warsztat D.3 Przyrodnicze eksperymenty (Fundacja Nasza Ziemia) 20 osób |
|
20:00-21:30 | Kolacja przy ognisku, wymiana doświadczeń i nieformalne spotkanie | |||
SOBOTA, 15 października 2011
9:15-10:00 | śniadanie | ||
10:00-12:00 |
Sesja E 10:00-10:30 mgr Sylwia Olech Ideały kształcenia a rzeczywistośc szkolna – nauczanie przyrody w formie outdoor education w polskim szkolnictwie. 10:30-11:00 mgr Krystyna Jędrzejewska – Szmek Postrzeganie wielozmysłowe i bezpośrednia interakcja (Ogród Botaniczny UW) 11:00-11:30 mgr Magdalena Oprządek Przykład edukacji ekologicznej prowadzonej w austriackim parku narodowym Nockberge 11:30-12:00– dr Alicja Komorowska-Zielny Edukacja przyrodnicza w klasach 1-3 szkoły podstawowej |
Warsztat E.1 Nowe formy pracy z grupą (Joanna Przydatek) 20 osób |
Warsztat E.2 Naukowe metody badawcze różnych grup organizmów – praca w terenie z dziećmi i młodzieżą. (Fundacja Nasza Ziemia) 20 osób |
12:00-12:15 | Przerwa kawowa | ||
12:15-13:30Sesja F |
Sesja F 12:15-13:00 dr Beth Christie 13:00-13:30 pytania i dyskusja |
||
13:30-14:00 | Podsumowanie konferencji, zakończenie | ||
14:00-15:00 | Obiad dla chętnych (za dodatkową opłatą) |
W ramach konferencji planujemy pięć sesji referatów oraz liczne warsztaty do wyboru. Każdy z uczestników będzie miał szansę wziąć udział w warsztatach. Część warsztatów będzie odbywała się równolegle do sesji referatów, części w specjalnej sesji warsztatowej. Deklaracje udziału w konkretnych warsztatach będą przyjmowane w biurze konferencji przy rejestracji uczestników.
Zapowiedzi referatów :
– Outdoor education jako dyscyplina akademicka, gość specjalny z Outdoor Education Section of the Moray House School of Education, Uniwersytet w Edynburgu.
– Turystyka aktywna w kontakcie z przyrodą w programie promocji aktywności fizycznej szkoły, dr hab. Rajmund Tomik (AWF Katowice)
–“Pedagogika przygody” pośród nauk pedagogicznych, dr Ewa Palamer – Kabacińska (Uniwersytet Warszawski)
– Outdoor education – możliwość podnoszenia jakości życia osób niepełnosprawnych, dr Andrzej Lis – Kujawski, dr Ewa Kujawska-Lis (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski)
– O pewnej metodzie realizacji projektów edukacji przygodowej, dr Wacław Sonelski (AWF Katowice)
– Erlebnispädagogik – pedagogika przeżycia: doświadczenia niemieckie, mgr Rafał Ryszka (Wrocławskie Stowarzyszenie Wychowawców)
– Przygotowanie i realizacja projektów społecznie zaangażowanych jako element edukacji studentów socjologii Wyższej Szkoły Gospodarki, mgr Małgorzata Dysarz-Lewińska (Wyższa Szkoła Gospodarki)
– Znaczenie kontaktu z przyrodą i pozytywnych przygód dla profilaktyki społecznej i resocjalizacji – propozycje oddziaływań psychopedagogicznych, mgr Kamil Kopka (Akademia Pedagogiki Specjalnej)
–Ideały kształcenia a rzeczywistość szkolna – nauczanie przyrody w formie outdoor education w polskim szkolnictwie, mgr Sylwia Olech (Uniwersytet Warszawski)
– Postrzeganie wielozmysłowe i bezpośrednia interakcja. Ogród Botaniczny UW, mgr Krystyna Jędrzejewska-Szmek (Uniwersytet Warszawski)
–Przykład edukacji ekologicznej prowadzonej w austriackim parku narodowym Nockberge, mgr Magdalena Oprządek (Polska Akademia Nauk)
Zapowiedzi warsztatów:
– Wystrzałowa lekcja czyli jak przeprowadzać ciekawe doświadczenia i eksperymenty z uczniami (Centrum Nauki Kopernik)
– Ogrody Naszej Ziemi (Fundacja Nasza Ziemia)
Podczas warsztatów będzie można zapoznać się z podstawami projektowania ogrodów (także takich przyszkolnych), wykorzystywania dostępnej przestrzeni do ich aranżacji, a także o doborze gatunków roślin tak, by ogród odwiedzały różne gatunki zwierząt. Uczestnicy zapoznają się także z szeroko pojętym tematem „kompostowania” oraz z gatunkami obcymi, które często można spotkać w ogrodach. Będzie też możliwość przyjrzenia się niezwykłym ogrodom – ptasim, motylim, a także tym tworzonym na dachach.
– Przyrodnicze eksperymenty (Fundacja Nasza Ziemia)
To podstawa każdego edukatora! Tylko w ten sposób można dobrze, rzetelnie i prawdziwie przedstawić otaczającą rzeczywistość i zachodzące w niej procesy. Jednak często barierą, z którą spotykają się organizatorzy praktycznych warsztatów jest brak środków bądź specjalistycznych narzędzi do prowadzenia takich eksperymentów.
Podczas warsztatu uczestnicy będą mogli wziąć udział w różnych eksperymentach, które nie wymagają jedynie wyobraźni i kreatywnego zastosowania piasku, bandaży, spinaczy i papieru. Pokażemy, jak przeprowadzić rzetelne doświadczenia z użyciem prostych przyrządów, a także jak interpretować wyniki.
– Gry i zajęcia warsztatowe pomocne w rozwiązywaniu konfliktów (Magdalena Zaborowska, Pracownia Nauki i Przygody)
Powodem wielu konfliktów grupowych są problemy w komunikacji, brak podziału bądź zrozumienia ról w grupie. Warsztat pokarze, w jaki sposób gry i zabawy integracyjne pomagają w budowaniu relacji w grupie, wzmacniają współpracę, uczą podejmowania decyzji i pomagają spojrzeć inaczej na wspólne zadanie problemowe. Warsztat odbędzie się z zastosowaniem gier wykorzystujących różne kanały komunikacji interpersonalnej. Prowadzony będzie metodami aktywizującymi z wykorzystaniem pedagogiki zabawy. Podczas warsztatu zaprezentowane zostaną gry i zabawy, które z powodzeniem stosować można w pracy z grupami w różnym przedziale wiekowym.
– Naukowe metody badawcze różnych grup organizmów – praca w terenie z dziećmi i młodzieżą (Fundacja Nasza Ziemia)
Aby dobrze poznać gatunki roślin i zwierząt można zastosować różne metody badawcze. Rzecz w tym, że często są one skomplikowane i przez to nie zawsze można wykorzystać je wśród najmłodszych przyrodników. Przedstawimy uproszczone metody badawcze wybranych grup organizmów – skierowane zarówno do młodszych jak i starszych osób. Podczas warsztatów dowiemy się jak należy obserwować i badać zbiorniki wodne pod kątem występowania płazów, jak sporządzić zdjęcie fitosocjologiczne, jak kartować teren pod kątem obserwacji ptaków, jak ocenić jakość wody metodą BMWP-Pl. Uczestnicy otrzymają komplet materiałów potrzebnych do prowadzenia podobnych warsztatów z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w terenie.
– Jak przeprowadzić edukacyjną grę terenową? (Pracownia Nauki i Przygody)
Zapowiedziane prezentacje projektów:
– Kluby Młodych Odkrywców (Centrum Nauki Kopernik)
– Zagraj o zielone – cykl gier miejskich po parkach i lasach Warszawy (Centrum Komunikacji Społecznej m.st. Warszawa)